Friday 24 May 2013

Kawan kita baik ke tidak?

hello readers :)

Large

its holiday and i miss my friends. ofcourse! nanti bila cuti mintak sekolah, bila sekolah mintak cuti *sindir diri sendiri. hehe :D nak kongsi pasal kawan ni. macam mana nak tahu kita kawan dgn orang baik? semua org baik sebenarnya, mungkin ada sesuatu yg buat diorang nampak 'tak baik'. kawan ni ada banyakk jenis. ada kawan yang memang baik, kawan menumpang populariti, kawan jahat, kawan talam. kalau aku semua kriteria tu ada pada aku sendiri. bukan nak kata aku ni jahat atau baik. kita manusia. mulut tak lari dari gossip.
macam mana nak tau kawan kita baik ke tidak?

1. Kawan yang sanggup buang masa dengar masalah kita
ت sebagai kawan ini yang paling penting. mereka sentiasa ada waktu kita ada banyak masalah. waktu berkongsi masalah ni korang rasa secure sebab korang percaya dengan kawan korang. even masalah private pun dorang sanggup dengar.


2. Sentiasa bagi dorongan
ت "aku tak rasa aku boleh" mereka jawab "kau boleh, think positive" . "tak nak lah malu" mereka jawab "jangan malu, kitaorg kan ada". "aku gagal semua science subjects" mereka jawab "takpa, exam lagi kau usaha ok". dorongan boleh buat kawan lebih bersemangat dan tinggalkan benda lama. ini yang perlu dilakukan oleh kawan. aku bersyukur sangat kawan aku semua mcm tu. kalau korang takda mungkin aku lifeless.


3. Terima seadanya
ت part ni kita boleh kenal mana satu kawan kita yang sebenarnya. terima seadanya ni contoh, kawan sanggup terima diri kita seadanya. tak kisahlah kita ni gemuk, pengotor, kentut malam, tak reti masak, penakut atau apa-apa kelemahan diri kita.


4. Percaya dengan diri kita
ت walaupun apa-apa yang terjadi, kawan perlu percaya dengan diri kita. kalau kita dituduh mencuri, kawan perlu percaya kita tidak melakukan perkara itu. mereka menafikannya sebab kawan tahu dan kenal hati budi kita.


#tak semestinya yang ada dlm gambar aje kwn aku. well YOLO enjoy your friendshippppp :) peace no war 

No comments:

Post a Comment

Awak yang comel. Komen elok-elok tau