Saturday 26 April 2014

Tingkatan 6, Jurusan Sains

Nampaknya panjang lagi jodoh aku dengan Aliran Sains. Awak, memang jodoh aku SAINS.

Ada sesetengah students atau individu memandang tinggi aliran sains. Kononnya aliran sains ni semua bebudak pandai je layak masuk. Sini, aku nak terangkan, dah 2 tahun aku belajar dan duduk dalam kelas sains. Dan apa yang aku dapat, aliran sains ni jauh lebih susah. Janganlah pandang budak sains ni pandai sangat. Nak belajar every subject tu perlu struggle. Lagi-lagi lah kalau macam aku yang lemah Additional Mathematics dengan Chemistry. Dari awal tahun tingkatan 5 tu kot aku dah give up everything dengan Add Math dan Chemist. Sebab tu lah keputusan 2 subject ni agak tak gagah. Sebab dah give up tanpa berusaha. Hahaha menyesal sekarang pun tak guna. 

And here comes the story pasal hari Khamis lepas. Semua lepasan SPM dah tahu kan, 24 April tarikh untuk semak kelayakan untuk ke tingkatan 6 dan matrikulasi(matriks). Aku semak melalui SMS. Tak sampai satu minit hengkau dia reply balik. Beketar jugak tangan. Sebab takut takda nama. Kalau takda nama manalah arah hidup pun aku taktau. Dan aku TAK LAYAK untuk matriks. Sedih gilaa baq hang. Kepada yang layak Matriks, tahniah. Lepas tu semak untuk tingkatan 6. Aku LAYAK, tapi untuk jurusan SAINS 
TT__TT

Disebabkan tak puas hati aku check surat tawaran melalui online. Memang tak boleh lari dari realiti. Memang dapat jurusan sains dan bukan di sekolah lama. 

 

Dan sekarang ni aku masih belum decide apa-apa. Parents pun busy nak fikir. Memang susahlah jadi lepasan sekolah ni. Ingatkan boleh duduk rumah sambil tengok tv makan popcorn. Rupanya tak. Kena sentiasa online untuk alert apa-apa tawaran yang datang. Dan aku sangat-sangat perlukan khidmat kaunseling abang kakak former form 6. 

Untuk kawan-kawan seumur ni yang belum semak kelayakan. boleh semak melalui SMS
Untuk T6 : MOE T6 <NO IC> hantar ke 15888
Untuk Matriks : MOE MAT <NO IC> hantar ke 15888

Melalui online boleh semak sini,
Publish!

13 comments:

  1. Tahniah sis. Science stream memang perlu belajar bena2. Leka sikit alulah

    ReplyDelete
  2. still ada upu. lek luu. haha

    ReplyDelete
  3. Chaca, kita sama lah.. Dpt F6 tapi science stream >.< Igtkan lepas habis SPM, merdeka habiss. Tapi, selalu kena up to date dgn hari yg mendatang.Takut2 terlepas apa2 kan :(

    ReplyDelete
  4. confirm ambik la ni..? tak tunggu tawaran lain?

    ReplyDelete
  5. Huhu kisah kita serupa la...btw saya doakan awak dpt buat pilihan trbaik....😊

    ReplyDelete
  6. Huhu kisah kita serupa la...btw saya doakan awak dpt buat pilihan trbaik....😊

    ReplyDelete
  7. Saya bakal mnghadapi SPM 15 within a week, and saya TERasa mcm nak masuk for form6, tpi mcm mna eh nak daftar ke apa? THANKS

    ReplyDelete
    Replies
    1. takperlu mendaftar, kalau awak takdpt matrikulasi, automatik awak dpt tingkatan6

      Delete
    2. takperlu mendaftar, kalau awak takdpt matrikulasi, automatik awak dpt tingkatan6

      Delete
  8. Sy pn xdpt matriks.dah buat rayuan huhu. Tengok2 dpt f6 jurusan sains hmm syukur jugak sbb dpt twaran klau xdpt entah nak smbg mana but still nak pegi matriksγ… γ… 

    ReplyDelete
  9. Btul kaa kalau dpt form 6 matrik X dapat....

    ReplyDelete
  10. Best gila aliran sains belajar santai sahaja sudah cemerlang boleh maju dalam hidup..😊😊😜

    ReplyDelete

Awak yang comel. Komen elok-elok tau